تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1402 - 22:40
کد خبر : 1686

پوستر بیست‌ویکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منتشر شد

پوستر بیست‌ویکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منتشر شد
با نزدیک‌شدن به موعد برگزاری اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران پوستر این دوره منتشر شد.

به‌ گزارش باور خبر به نقل از تسنیم، جشنواره بیست‌و‌یکم پس از یک وقفه ده‌ساله درحالی برگزار می‌شود که با ظهور‌ و‌ توسعه شبکه‌های اجتماعی ابزارهای اطلاع‌رسانی بسیار فراتر از قالب‌های مرسوم همچون مجلات و‌روزنامه‌ها رفته است و افزایش روزافزون خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های محلی نیز کمّیت و کیفیت محتوای رسانه‌ای را دستخوش تحولات عظیمی کرده است.
برای به تصویر کشیدن این تحول در حوزه رسانه‌ طراحی پوستر به محمد روح‌الامین سپرده شد، فردی که سوابق درخشانی از جمله نامزدی سیمرغ بلورین بهترین طراحی پوستر در ۴ دوره جشنواره فجر را در کارنامه دارد و می‌توانست با ریزبینی و ظرافت تغییر و تحول بزرگ در حوزه فعالیت رسانه‌ای را به‌تصویر بکشد.

روح‌الامین که چهار دوره میان نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی پوستر حضور داشته است در مورد اینکه ایده طراحی پوستر جشنواره رسانه‌های ایران چگونه به ذهنش رسیده است اظهار داشت: «برای تولید کردن یک محصول تبلیغی برای رویدادی مثل جشنواره رسانه‌های ایران مشکل و چالش ما جمع کردن این دو عنصر با هم بود؛ یک عنصر بخش کلاسیک است شامل روزنامه‌ها و مجلات که برای همه مخاطبان قدیم و‌ جدید آشناست و یک عنصر هم رسانه‌های جدید که تکثر آن کار را برای ایجاد یک نقطه هم‌رسی و محل جمعی برای این رسانه‌ها سخت می‌کند، علی‌رغم این موضوع در شکل طراحی این پوستر ما سراغ موضوعی رفته‌ایم که در نگاه نوستالژیک مخاطبان روزنامه‌ها قابل فهم باشد، به این فکر می‌کردم فروشندگان روزنامه که خبر اول آن را داد می‌زدند چگونه روزنامه را در دستشان جمع می‌کردند یا روزنامه‌ها را از دفتر روزنامه به کیوسک‌های روزنامه‌فروشی منتقل می‌کردند، رسیدم به فرم روزنامه‌ای که لوله می‌شود و حمل می‌شود، لوله شدن روزنامه یک رویی دارد و یک پشت، پشت آن می‌توانست همان صفحات روزنامه‌های کلاسیک باشد و برای روی روزنامه به یک صفحه کروشده‌ای از یک وسیله مدرن‌تر انتقال خبر مثل تبلت یا موبایل رسیدم تا نشان دهم روزنامه‌های کلاسیک پشتوانه رسانه‌های مدرن‌اند یا به‌تعبیر دیگر رسانه‌های مدرن زاییده آن فرهنگ رسانه‌ای‌اند و ریشه‌اش آن است و حالا یک نمایش جدیدی دارد.»

طراح برجسته حوزه گرافیک‌ در ادامه به تشریح دلایل رنگ‌بندی انتخاب‌شده پرداخت و‌ دراین‌باره گفت: «سعی کردم رنگ‌ها را طوری انتخاب کنم که جدی‌تر باشد، بنفش و سورمه‌ای هم این کارایی را دارد و هم با موضوع مطبوعات نسبت دارد، چون می‌خواستم از نور یعنی رنگی با ته‌مایه‌های زرد استفاده کنم باید از رنگ مکمل هم استفاده می‌کردیم که همان رنگ بنفش است.»

روح‌الامین علت استفاده از خط نستعلیق را اصالت و ایرانی بودن آن دانست و دراین‌باره توضیح داد: «بخش لایوت layout پوستر بخشی بود که باید شعار جشنواره را در آن استفاده می‌کردیم شعاری که مصرعی از اشعار فردوسی بود و گزینه‌ای جز به‌کار بردن خط نستعلیق پیشِ‌روی ما قرار نمی‌داد، خط نستعلیق به‌عنوان خط اصیل ایرانی تنها خطی بود که می‌توانستیم برای پوستر استفاده کنیم، خط‌های ثلث و یا فونت‌های ماشینی برای چنین کاری غلط بود و باید با ترکیبی کتیبه‌گونه آن را می‌نوشتیم در بقیه نوشته‌ هم به‌دلایل زیبایی‌شناختی برای حذف کردن زوایای خط کوفی مغربی از این خط استفاده کردیم.»
روح‌الامین در پایان چرایی عدم‌استفاده از عناصر متعدد در پوستر را این‌گونه تشریح کرد: «این‌که یک پیام خلاصه و ایجازی در پیام داشته باشیم هسته اولیه ایده ما در طراحی پوستر بود، ابا داشتیم از اینکه با عناصر متکثر طراحی کنیم، بنابراین چیزی که به ذهنمان رسید تک‌عنصری میان تصویر بود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.